Skip to main content

Kuidas jänes kohtus võitis

Pärnu räpakad väärteomenetlejad ja EV kui juriidilise isik kaotasid riigikohtus vananenud piletiga bussisõitjale.

Eiko Keeman taotles talle Pärnus piletita sõidu eest tehtud trahvi tühistamist. Ta esitas kohtule kaebuse Pärnu linnavolikogu 21.10.2010 määruse peale, millega enne 2011 aastat Pärnu bussiliinide kasutamiseks soetatud piletid loeti kehtivaks kuni tolle aasta veebrarini. Tema hinnangul oli määrus vastuolus kõrgemate õigusaktidega, mis reguleerivad ühissõitjate õiguste tagamist ja rahaliste nõuete tühistamist, sh seoses eurole üleminekuga. Samuti oli määrus tema meelest vastuolus põhiseadusega.

Eiko Keeman oli sõidutalongi eest tasunud 10 krooni (0,64€), seda raha talle aga ei tagastatud, ning kuna väärteomenetluse käigus katkestati talle ka teenuse osutamine, siis ei ole ta saanud ka ostetud teenust — ühissõitu Pärnu linna bussiliinis nr 16, millelt kontrolörid ta maha tõstsid.

Eiki Keemani kaitsja Tanel Pürn argumenteeris kassatsioonis, et tema kaitsealune oli vastavalt hinnakirjale veoteenuse eest vajalikul määral tasunud, ja nii oli tal ka õigus ühissõiduteenust kasutada. Kaitsja märkis kassatsioonis ka, et Pärnu Linnavolikogu määrust, millega enne 1.1. 2011 soetatud bussiliinide üksikpiletid tunnistati veebruarist 2011 kehtetuks, väärteoprotokollis ega väärteootsuses ei märgitud, ja see on hinnatav väärteomenetlusõiguse olulise rikkumisena.

Riigkohtu kriminaalkolleegium koosseisus Lea Kivi, Ott Järvesaar, Hannes Kiris tegi 12.9.2012 otsuse rahuldada Eiko Keemani kassatsioon. Ühtlasi tühistas riigikohus Pärnu maakohtu 25.1.2012 otsuse Keemani karistamises ühistranspordiseaduse §547 lg1 järgi ja lõpetas väärteomenetluse. Riigikohus otsustas ka:
Mõista Eesti Vabariigilt Eiko Keemani kasuks välja 568€… (teistel andmetel hüvitamaks)… kaitsjatasu 586€…
Kuigi riigikohus ei olnud nõus Keemani argumentidega, sh sellega nagu oleks piletite kasutamise lõputärmin ebaõiglane.
Linnavolikogu andis sõitjatele võimaluse kroonide eest soetatud sõidupiletite ärakasutamiseks veel ühe kuu jooksul alates euro kasutuselevõtmisest. See üleminekuaeg oli mõistlik ja tagas varem kroonide eest soetatud sõidupiletite ärakasutamise.
Riigikohtunike väitel pidi hr Keeman ette nägema, et kroonide eest ostetud sõidupilet ei kehti enam 9. detsembril 2011, mil ta selle arvel Pärnu linna kommunaaltransporti kasutas.

Riikohtu hinnangul ei koostatud Keemanile seadusepärast (VTMS §69) väärteoprotokolli ja see oligi Keemani kasuks tehtud otsuse aluseks.
Keemanile on väärteoprotokollis ette heidetud seda, et ta sõitis ühistranspordis ilma sõidupiletita ega ostnud sõidupiletit ühissõiduki juhilt. Nende rikkumiste eest teda ka karistati. Kuigi väärteoprotokollist nähtub, et Eiko Keeman esitas kontrollijale sõidupileti, on jäänud märkimata, millisel õiguslikul alusel ei loetud seda sõidupiletit kehtivaks. Asjaolu, et Eiko Keemani poolt kontrollijale esitatud sõidupilet on kehtetuks loetud Pärnu Linnavolikogu 21.10.2010. aasta määruse nr 38 alusel, selgub alles maakohtu otsusest.

Comments

Popular posts from this blog

Tartus uus ühissõidupilet

Septembrist 2015 uus piletisüsteem Tartus 🅺🅺🅺 Kus saab bussikaarte ja -kleebiseid osta? Uusi bussikaarte ja -kleebiseid saab osta R-kioskist, kaubanduskeskusest jm. Müügikohtade nimekiri on veebilehel www.tartu.ee/bussikaart . Kaardi ja kleebise hind on 2€. Mis vahe on bussikaardil ja oktoobris müügile tuleval kleebisel? Nii kaart kui ka kleebis toimivad ühtviisi bussikaardina, sõitja saab ise otsustada, kumb on talle mugavam. Kas kõlbab mõni muu kaart? Tallinna ühiskaarti ja teisi ühiskaarte, näiteks Tartu maakonnaliinide ühiskaarti, saab kasutada Tartu linnaliinibussides 2015. aasta septembri algusest. Õpilastel kehtib bussikaardina uus Tartu õpilaspilet, mille väljastavad ja isikustavad koolid õpilaspileti pikendamisel. Üliõpilased saavad bussikaardina kasutada enamikku puutevaba kiibiga ISIC-kaarte. Millal saab Tartu bussikaarti Tallinna ühistranspordis kasutada? Tartu bussikaart hakkab Tallinna süsteemis kehtima oktoobrist 2015, samuti mitmete maakondade lii

Tõeline ühiskaart ehk mida tähendab "tasuta" (2)

Ühissõit ei ole Tallinnas sel aastal siiski tasuta. Tuletame meelde, et õieti on see 100-protsendiline sõidusoodustus pealinlastele, 7-… 18-aastastele õpilastele ning pensionäridele. Andmekandjast sõidukaart ehk e-pilet maksab 2€ (tagatisraha) ja selle isikustamine müügikohtades veel 1€ lisaks. Kui kaardi omajale aga ei laiene sõidusoodustused, siis pole tarvis kaarti isikustada — nii saavad seda kasutada ka teised isikud. Kõige laiemas mõttes, muuhulgas ka võõrad isikud, ja seda süsteemi turvaaukude tõttu. Eesti Päevalehe katse s sai kõiki ühiskaarte vabalt lugeda HTC telefoniga One X Ettevaatust, raha sõidukaardile laadijad! Üks pealinna päevaleht kirjutas , et Tallinna e-piletile (Tallinna ja Harjumaa rohelisele ühiskaardile) kantud raha võib iga tehnilise taibuga võõras teilt ära näpata. Selleks on vaja teada teie kaardi numbrit, mis on kirjutatud kaardi tagumisele küljele. Kuid numbri teadasaamiseks pole vajagi teise inimese kaarti näha või seda varastada. Kuna ühiskaa

Tallinna säästumetroo – Kadriorgu trammitunnel!

Poola esimene kiirtrammi-tunnel Krakowis avati 2008 Terve aastakümne Tallinna Autobussi-Koondises töötanud, aga praegu vanaduspuhkust pidav Tiiu Parelo , 70, arvustas Postimehes ( 1.9.2012 ) Tallinna praegust ühissõidu-korraldust: «Olen pensionärina sunnitud tasuta ühistranspordile autot eelistama» Ta meenutas ka kunagist allmaa-trammiliini plaani, mis vahepeal täiesti unustati. Aga seda tehti küll asjata! Tiiu Parelo : «Ma töötasin 20 aastat tagasi autobussi-koondises, olin aastaid finantsdirektor, osalesin linnatranspordi planeerimises. Ma pole näinud, et selle paari aastakümnega oleks midagi siinses ühistranspordis muutunud. Pole üldse arvestatud uute elurajoonidega ega sellega, kus inimesed paiknevad ja töötavad. Kui mina veel töötasin, ehitati Lasnamäed. Tollal planeeriti kõik Lasnamäge ülejäänud linnaga ühendavad bussiliinid ajutisena, kuna Lasnamäe põhisõidukiks pidi saama kiirtramm. Bussiliinid tehti seniks, kuni pole trammiliini, aga seda ei hakatud kohe ehitama n