Skip to main content

Tõeline ühiskaart ehk mida tähendab "tasuta" (2)

Ühissõit ei ole Tallinnas sel aastal siiski tasuta. Tuletame meelde, et õieti on see 100-protsendiline sõidusoodustus pealinlastele, 7-… 18-aastastele õpilastele ning pensionäridele.

Andmekandjast sõidukaart ehk e-pilet maksab 2€ (tagatisraha) ja selle isikustamine müügikohtades veel 1€ lisaks. Kui kaardi omajale aga ei laiene sõidusoodustused, siis pole tarvis kaarti isikustada — nii saavad seda kasutada ka teised isikud. Kõige laiemas mõttes, muuhulgas ka võõrad isikud, ja seda süsteemi turvaaukude tõttu.

Eesti Päevalehe katses sai kõiki ühiskaarte vabalt lugeda
HTC telefoniga One X
Ettevaatust, raha sõidukaardile laadijad! Üks pealinna päevaleht kirjutas, et Tallinna e-piletile (Tallinna ja Harjumaa rohelisele ühiskaardile) kantud raha võib iga tehnilise taibuga võõras teilt ära näpata. Selleks on vaja teada teie kaardi numbrit, mis on kirjutatud kaardi tagumisele küljele. Kuid numbri teadasaamiseks pole vajagi teise inimese kaarti näha või seda varastada. Kuna ühiskaart sisaldab raadiolaineil töötavat kiipi, siis võib seda kaarti lugeda iga uuemat tüüpi NFC- ehk lähivälja sidetoega nutifon. Tegemist on levinud tehnoloogiaga, nii müüb EMT näiteks paarikümmet erinevat NFC-toega telefoni, kõige odavam maksab 150€.

Pole raske kujutleda täistuubitud ühissõidukis kaassõitja kõrval seisvat kurja kavatsusega inimest varastamas teise isiku sõidukaardi andmeid, ilma et kaardiomanik teakski. Kui aga kaardiandmete kaaperdaja kasutab tavalise telefoni asemel paremat varustust, saab ta kaardiandmeid lugeda täiesti märkamatult. Nimelt töötab Tallinna ja Harjumaa ühine viipekaart sagedusel 13MHz, mis RFID-tehnoloogia tootjate sõnul toimib meetri kauguselt.

… Oodake halba üllatust! Alati pole tehnikat vajagi. Numbrikombinatsioone võib lihtsalt katsetada, proovides eri numbreid kuni kaaperdamiseks sobiliku kaardi leidmiseni. See on tubane töö arvuti juures, ära jääb kaardinumbrite jaht ühissõidukis. Kui pahategijal on potentsiaalse ohvri ühiskaardi seerianumber käes, saab ta Pilet.EE veebikeskkonnas tõrgeteta teada ka ühiskaardi saldoseisu. Kui tal näkkab, siis leiabki ta oma ohvriks mõne isikustamata kaardiga reisija, kes on laadinud sellele kopsaka summa raha.

Samal Ühendatud Piletite AS-i hallataval veebilehel saab enda nimele vormistada ükskõik kelle isikustamata sõidukaardi. Peamine on, et e-pilet oleks isikustamata. Just isikustamata kaardile raha kantaksegi. Pettuse ohver — heausklik sõidukaardi kasutaja ei tea juhtunust samas midagi ja saab üllatuse osaliseks alles Mupo-kontrolliga kohtudes. Kui kontrolör talle teatab, et tema esitatud sõidukaart on isikustatud kellegi hoopis teise isiku nimele ja nüüd tuleb teda "võõra kaardi kuritarvitajana" trahvida.

Ühiskaardi tagastamine. Tagatisraha võib tagasi saada ainult poole aasta jooksul pärast selle kaardi esimest tuvastamist ehk valideerimist.

Comments

Popular posts from this blog

Tartus uus ühissõidupilet

Septembrist 2015 uus piletisüsteem Tartus 🅺🅺🅺 Kus saab bussikaarte ja -kleebiseid osta? Uusi bussikaarte ja -kleebiseid saab osta R-kioskist, kaubanduskeskusest jm. Müügikohtade nimekiri on veebilehel www.tartu.ee/bussikaart . Kaardi ja kleebise hind on 2€. Mis vahe on bussikaardil ja oktoobris müügile tuleval kleebisel? Nii kaart kui ka kleebis toimivad ühtviisi bussikaardina, sõitja saab ise otsustada, kumb on talle mugavam. Kas kõlbab mõni muu kaart? Tallinna ühiskaarti ja teisi ühiskaarte, näiteks Tartu maakonnaliinide ühiskaarti, saab kasutada Tartu linnaliinibussides 2015. aasta septembri algusest. Õpilastel kehtib bussikaardina uus Tartu õpilaspilet, mille väljastavad ja isikustavad koolid õpilaspileti pikendamisel. Üliõpilased saavad bussikaardina kasutada enamikku puutevaba kiibiga ISIC-kaarte. Millal saab Tartu bussikaarti Tallinna ühistranspordis kasutada? Tartu bussikaart hakkab Tallinna süsteemis kehtima oktoobrist 2015, samuti mitmete maakondade lii

Tallinna säästumetroo – Kadriorgu trammitunnel!

Poola esimene kiirtrammi-tunnel Krakowis avati 2008 Terve aastakümne Tallinna Autobussi-Koondises töötanud, aga praegu vanaduspuhkust pidav Tiiu Parelo , 70, arvustas Postimehes ( 1.9.2012 ) Tallinna praegust ühissõidu-korraldust: «Olen pensionärina sunnitud tasuta ühistranspordile autot eelistama» Ta meenutas ka kunagist allmaa-trammiliini plaani, mis vahepeal täiesti unustati. Aga seda tehti küll asjata! Tiiu Parelo : «Ma töötasin 20 aastat tagasi autobussi-koondises, olin aastaid finantsdirektor, osalesin linnatranspordi planeerimises. Ma pole näinud, et selle paari aastakümnega oleks midagi siinses ühistranspordis muutunud. Pole üldse arvestatud uute elurajoonidega ega sellega, kus inimesed paiknevad ja töötavad. Kui mina veel töötasin, ehitati Lasnamäed. Tollal planeeriti kõik Lasnamäge ülejäänud linnaga ühendavad bussiliinid ajutisena, kuna Lasnamäe põhisõidukiks pidi saama kiirtramm. Bussiliinid tehti seniks, kuni pole trammiliini, aga seda ei hakatud kohe ehitama n