Mis tähendab 'tasuta' sõit Tallinna ühissõidukis. Pikapeale hakkab selguma, mida Tallinna linnavõim tegelikult mõtles märtsis 2012 linnaelanike küsitlusel esitatud küsimusega «Kas toetate tasuta ühistranspordi-teenusele üleminekut alates 2013?» Vastajatest 75,25% oli poolt. Vastu hääletas kõigest 24,45%.
Esimesest sammust, mis ühissõidu "tasuta" võimalust pidi lähendama, andis Tallinna abilinnapea Taavi Aas märku juunis öeldes, et septembrist 2012 läheb Tallinn üle uuele e-pileti-süsteemile. Samas lisas ta, et senised ID- ja paberpiletid kaotavad tuleval aastal kehtivuse ja peamiseks ühissõidu eest tasumise vahendiks jääb kontaktivaba e-kaart:
Ahti Mänd kirjutab:
On aga juba päris kindel, et see ei saa olema tasuta sõiduks kõigile, mh Tallinna külalistele, ei sise- ega välisturistidele.
Mida see Tallinna moodi 'tasuta' veel tähendada võiks?
Vaatame—näeme…
Esimesest sammust, mis ühissõidu "tasuta" võimalust pidi lähendama, andis Tallinna abilinnapea Taavi Aas märku juunis öeldes, et septembrist 2012 läheb Tallinn üle uuele e-pileti-süsteemile. Samas lisas ta, et senised ID- ja paberpiletid kaotavad tuleval aastal kehtivuse ja peamiseks ühissõidu eest tasumise vahendiks jääb kontaktivaba e-kaart:
Kui inimene ostab eri tundidel 2 tunnipiletit hinnaga 1,1€ pileti eest, siis kolmanda tunnipileti ostmisel tuleb maksta vaid 80 senti, sest süsteem arvutab ise need 3 piletit ümber 3-euroseks päevapiletiks. Neljanda, viienda jne sõidu samal päeval saab inimene juba teha n-ö tasuta ehk päevapileti hinnaga.See abilinnapea avaldus tekitas poleemikat. Mida bussi-, trolli- ja trammisõit pealinnas niisugusel moel keskmisele inimesele õieti kaasa toob? Teoreetiliselt seda — märkis üks linnakodanik — et kui kas või kogu ülejäänud elu kommunaaltranspordis veeta, tuleb selle eest ikkagi maksta. Ja palju — 90€ kuus! Kuid keskmisele ühissõiduki kasutajale?
Ahti Mänd kirjutab:
Pean ennast keskmiseks… Hommikul sõidan tööle ja õhtul koju tagasi – tavaliselt eri aegadel 2 bussisõitu. Kord või paar aastas tuleb ette, et mingi periood sõidan 2 bussiga tööle ja 2 bussiga koju, keskmiselt 1 kuu aastas. Nädalalõppudel tuleb teha sisseoste ja isiklikke asju ajada, sõitude arvu poolest võrduvad need tööpäevadel tehtutega.Taavi Aas vastab Ahti Männile:
Seega sõidan ma bussiga keskmiselt 60x kuus, ühel kuul jooksva aasta vältel 100x kuus. Aeg ajalt tuleb ka sõiduvabu päevi, reeglina 1 või 2 päeva kuus. Samas tuleb teha mõningatel õhtutel pärast tööpäeva lõppu paar sõitu, keskmiselt 2 õhtul nädalas. Seega tavaliselt sõidan ma kuni 70x kuus.
Uue süsteemi järgi tuleb mul siis põhipäevadel ühistranspordi kasutamise eest tasuda 2,2€ päevas, ca kümnel päeval kuus aga 3€, see teeb keskmiselt 74€ kuus. Praegu maksan 30-päevase ID-pileti eest 18,5€.
Niisiis, keskerakondliku "tasuta" mõiste tähendab keskmisele inimesele vähemalt 350%-st hinnatõusu.
Tallinna ühistranspordi kasutamise eest peavad mittetallinlased tõepoolest ka uuest aastast maksma, ent neile jääb alles võimalus kasutada üksikpiletist soodsamat n-ö perioodikaarti, mis seotakse ID-pileti asemel sõiduõigust tõendava kontaktivaba e-kaardiga. (…)Mänd vastab Aasale Delfi.EE arvamusportaalis 21.6.2012 kl 20:37:
Rõhutan veelkord, et kõigi eelduste kohaselt saab tallinlasest ühistranspordi kasutaja uuest aastast täiesti tasuta teenuse…
Söandaksin Taavi Aasale meelde tuletada, et reageerisin mõni päev varem ilmunud artiklile, kus Aas ise märgib, et ID- ja paberpiletid kehtivad vaid aasta lõpuni, ning tulevast aastast asendab e-pilet ID-pileti. Kõnealuses artiklis polnud sõnagi sellest, et perioodikaardid jäävad alles. Vastupidi, rõhutati, et peamiseks maksevahendiks jääb e-kaart."Tasuta" ühissõit polnud seega algusest peale tasuta mõeldudki. Nagu näeme pole seni selge, millisel määral kavatsevad pealinna võimud ellu viia rahva selgelt väljendunud tahte, mis nõuab piletite ja igasugu muu tasu kaotamist kommunaaltranspordis.
Objektiivselt võttes andis Taavi Aas puudulikku infot ja tekitas paanikat. Kas on raske koheselt piisavat teavet anda? Ka praegune seletus on vastukäiv, märksõnadeks on 'eeldatavalt', 'jätkame tööd' jne. Järelikult Tallinna linnavõimule kõik veel selge pole.
On aga juba päris kindel, et see ei saa olema tasuta sõiduks kõigile, mh Tallinna külalistele, ei sise- ega välisturistidele.
Mida see Tallinna moodi 'tasuta' veel tähendada võiks?
Vaatame—näeme…
Comments