Skip to main content

Mis tähendab "tasuta" (1)

Mis tähendab 'tasuta' sõit Tallinna ühissõidukis. Pikapeale hakkab selguma, mida Tallinna linnavõim tegelikult mõtles märtsis 2012 linnaelanike küsitlusel esitatud küsimusega «Kas toetate tasuta ühistranspordi-teenusele üleminekut alates 2013?» Vastajatest 75,25% oli poolt. Vastu hääletas kõigest 24,45%.

Esimesest sammust, mis ühissõidu "tasuta" võimalust pidi lähendama, andis Tallinna abilinnapea Taavi Aas märku juunis öeldes, et septembrist 2012 läheb Tallinn üle uuele e-pileti-süsteemile. Samas lisas ta, et senised ID- ja paberpiletid kaotavad tuleval aastal kehtivuse ja peamiseks ühissõidu eest tasumise vahendiks jääb kontaktivaba e-kaart:
Kui inimene ostab eri tundidel 2 tunnipiletit hinnaga 1,1€ pileti eest, siis kolmanda tunnipileti ostmisel tuleb maksta vaid 80 senti, sest süsteem arvutab ise need 3 piletit ümber 3-euroseks päevapiletiks. Neljanda, viienda jne sõidu samal päeval saab inimene juba teha n-ö tasuta ehk päevapileti hinnaga.
See abilinnapea avaldus tekitas poleemikat. Mida bussi-, trolli- ja trammisõit pealinnas niisugusel moel keskmisele inimesele õieti kaasa toob? Teoreetiliselt seda — märkis üks linnakodanik — et kui kas või kogu ülejäänud elu kommunaaltranspordis veeta, tuleb selle eest ikkagi maksta. Ja palju — 90€ kuus! Kuid keskmisele ühissõiduki kasutajale?

Ahti Mänd kirjutab:
Pean ennast keskmiseks… Hommikul sõidan tööle ja õhtul koju tagasi – tavaliselt eri aegadel 2 bussisõitu. Kord või paar aastas tuleb ette, et mingi periood sõidan 2 bussiga tööle ja 2 bussiga koju, keskmiselt 1 kuu aastas. Nädalalõppudel tuleb teha sisseoste ja isiklikke asju ajada, sõitude arvu poolest võrduvad need tööpäevadel tehtutega.

Seega sõidan ma bussiga keskmiselt 60x kuus, ühel kuul jooksva aasta vältel 100x kuus. Aeg ajalt tuleb ka sõiduvabu päevi, reeglina 1 või 2 päeva kuus. Samas tuleb teha mõningatel õhtutel pärast tööpäeva lõppu paar sõitu, keskmiselt 2 õhtul nädalas. Seega tavaliselt sõidan ma kuni 70x kuus.

Uue süsteemi järgi tuleb mul siis põhipäevadel ühistranspordi kasutamise eest tasuda 2,2€ päevas, ca kümnel päeval kuus aga 3€, see teeb keskmiselt 74€ kuus. Praegu maksan 30-päevase ID-pileti eest 18,5€.

Niisiis, keskerakondliku "tasuta" mõiste tähendab keskmisele inimesele vähemalt 350%-st hinnatõusu.
Taavi Aas vastab Ahti Männile:
Tallinna ühistranspordi kasutamise eest peavad mittetallinlased tõepoolest ka uuest aastast maksma, ent neile jääb alles võimalus kasutada üksikpiletist soodsamat n-ö perioodikaarti, mis seotakse ID-pileti asemel sõiduõigust tõendava kontaktivaba e-kaardiga. (…)

Rõhutan veelkord, et kõigi eelduste kohaselt saab tallinlasest ühistranspordi kasutaja uuest aastast täiesti tasuta teenuse…
Mänd vastab Aasale Delfi.EE arvamusportaalis 21.6.2012 kl 20:37:
Söandaksin Taavi Aasale meelde tuletada, et reageerisin mõni päev varem ilmunud artiklile, kus Aas ise märgib, et ID- ja paberpiletid kehtivad vaid aasta lõpuni, ning tulevast aastast asendab e-pilet ID-pileti. Kõnealuses artiklis polnud sõnagi sellest, et perioodikaardid jäävad alles. Vastupidi, rõhutati, et peamiseks maksevahendiks jääb e-kaart.

Objektiivselt võttes andis Taavi Aas puudulikku infot ja tekitas paanikat. Kas on raske koheselt piisavat teavet anda? Ka praegune seletus on vastukäiv, märksõnadeks on 'eeldatavalt', 'jätkame tööd' jne. Järelikult Tallinna linnavõimule kõik veel selge pole.
"Tasuta" ühissõit polnud seega algusest peale tasuta mõeldudki. Nagu näeme pole seni selge, millisel määral kavatsevad pealinna võimud ellu viia rahva selgelt väljendunud tahte, mis nõuab piletite ja igasugu muu tasu kaotamist kommunaaltranspordis.

On aga juba päris kindel, et see ei saa olema tasuta sõiduks kõigile, mh Tallinna külalistele, ei sise- ega välisturistidele.

Mida see Tallinna moodi 'tasuta' veel tähendada võiks?

Vaatame—näeme…

Comments

Popular posts from this blog

Tartus uus ühissõidupilet

Septembrist 2015 uus piletisüsteem Tartus 🅺🅺🅺 Kus saab bussikaarte ja -kleebiseid osta? Uusi bussikaarte ja -kleebiseid saab osta R-kioskist, kaubanduskeskusest jm. Müügikohtade nimekiri on veebilehel www.tartu.ee/bussikaart . Kaardi ja kleebise hind on 2€. Mis vahe on bussikaardil ja oktoobris müügile tuleval kleebisel? Nii kaart kui ka kleebis toimivad ühtviisi bussikaardina, sõitja saab ise otsustada, kumb on talle mugavam. Kas kõlbab mõni muu kaart? Tallinna ühiskaarti ja teisi ühiskaarte, näiteks Tartu maakonnaliinide ühiskaarti, saab kasutada Tartu linnaliinibussides 2015. aasta septembri algusest. Õpilastel kehtib bussikaardina uus Tartu õpilaspilet, mille väljastavad ja isikustavad koolid õpilaspileti pikendamisel. Üliõpilased saavad bussikaardina kasutada enamikku puutevaba kiibiga ISIC-kaarte. Millal saab Tartu bussikaarti Tallinna ühistranspordis kasutada? Tartu bussikaart hakkab Tallinna süsteemis kehtima oktoobrist 2015, samuti mitmete maakondade lii

Tõeline ühiskaart ehk mida tähendab "tasuta" (2)

Ühissõit ei ole Tallinnas sel aastal siiski tasuta. Tuletame meelde, et õieti on see 100-protsendiline sõidusoodustus pealinlastele, 7-… 18-aastastele õpilastele ning pensionäridele. Andmekandjast sõidukaart ehk e-pilet maksab 2€ (tagatisraha) ja selle isikustamine müügikohtades veel 1€ lisaks. Kui kaardi omajale aga ei laiene sõidusoodustused, siis pole tarvis kaarti isikustada — nii saavad seda kasutada ka teised isikud. Kõige laiemas mõttes, muuhulgas ka võõrad isikud, ja seda süsteemi turvaaukude tõttu. Eesti Päevalehe katse s sai kõiki ühiskaarte vabalt lugeda HTC telefoniga One X Ettevaatust, raha sõidukaardile laadijad! Üks pealinna päevaleht kirjutas , et Tallinna e-piletile (Tallinna ja Harjumaa rohelisele ühiskaardile) kantud raha võib iga tehnilise taibuga võõras teilt ära näpata. Selleks on vaja teada teie kaardi numbrit, mis on kirjutatud kaardi tagumisele küljele. Kuid numbri teadasaamiseks pole vajagi teise inimese kaarti näha või seda varastada. Kuna ühiskaa

Tallinna säästumetroo – Kadriorgu trammitunnel!

Poola esimene kiirtrammi-tunnel Krakowis avati 2008 Terve aastakümne Tallinna Autobussi-Koondises töötanud, aga praegu vanaduspuhkust pidav Tiiu Parelo , 70, arvustas Postimehes ( 1.9.2012 ) Tallinna praegust ühissõidu-korraldust: «Olen pensionärina sunnitud tasuta ühistranspordile autot eelistama» Ta meenutas ka kunagist allmaa-trammiliini plaani, mis vahepeal täiesti unustati. Aga seda tehti küll asjata! Tiiu Parelo : «Ma töötasin 20 aastat tagasi autobussi-koondises, olin aastaid finantsdirektor, osalesin linnatranspordi planeerimises. Ma pole näinud, et selle paari aastakümnega oleks midagi siinses ühistranspordis muutunud. Pole üldse arvestatud uute elurajoonidega ega sellega, kus inimesed paiknevad ja töötavad. Kui mina veel töötasin, ehitati Lasnamäed. Tollal planeeriti kõik Lasnamäge ülejäänud linnaga ühendavad bussiliinid ajutisena, kuna Lasnamäe põhisõidukiks pidi saama kiirtramm. Bussiliinid tehti seniks, kuni pole trammiliini, aga seda ei hakatud kohe ehitama n