Skip to main content

Tuvasti ja validaator ehk piletiuuendus 2013

Korraga kahe Eesti linna kommunaaltransport on astunud pika sammu tuleviku poole. Juba sügisest 2012 on Tallinna ja Harjumaa ühissõidukites uued tuvastid.

Neid must—oranže seadmeid tähistatakse ka eesti keele jaoks kontvõõra sõnaga 'validaator'. Ja jaanuarist 2013 asendavad tuvastid ja e-piletid seni pealinnas kehtinud paberpileti-süsteemi. Ka Viljandis on samast uusaastast käibel e-piletid.

Tallinnas tuleb esmalt 2€ eest välja lunastada kontaktivaba viipekaart (e-pilet), mis sarnaneb garaaži- või uksekaardiga. Ühissõidukisse sisenedes peab sõitja lähendama tuvastile nn puutevaba kiibi, mis peitub tema e-piletis ehk sõidukaardis. See toimib nagu pangakaart, sest e-piletile saab ka raha laadida, saab laadida nii müügikohtades kui veebis. Ka otsekorraldusega võib tagada, et raha kaardil kunagi otsa ei saaks. Enamasti tasub ära sõidukaardi registreerimine ja sidumine oma nimega. Siis saab pealinna elanik nautida ametlikku soodustust (100%) Sõidukaardi unikaalset numbrit, millega seda registreerida saab, vt kaardi tagaküljelt.

Iga kord bussi, trolli või trammi sisenedes tuleb e-pilet hetkeks lähendada tuvastile, mis on tavaliselt sõiduki trepi kõrval, selleks et oma sõiduõigus tuvastada ja registreerida. Pealinna ühissõidukeis on tuvastid reeglina kõigi uste juures.

Kui tuvastamine on edukas, vilgutab Tallinna tuvasti rohelist tulukest. Kui vilgub punane, tuleks uuesti proovida. Kui raha e-piletikaardil on otsas, siis saab ühekordse pileti soetada bussijuhilt. Tallinnas näitab tuvasti ehk validaator koguni 4 värvi tulukesi ja igal värvil on eri tähendus:

💙 sinine – viibuta kaarti!
💚 roheline – pilet on aktiveeritud/ perioodikaart/ sõidusoodustus kehtivad…
💛 kollane – oota, seade teostab päringut…
🔴 punane – sõiduõigus puudub/ pole piisavalt raha üksikpileti ostuks.

Viljandi bussides on 2 tuvastit: üks bussijuhi juures ja teine bussi keskel. Viljandis on eri kohtades asuvad tuvastid häälestatud erinevalt: tuvasti bussi keskmise ukse juures saab tuvastada ainult perioodikaarti, bussijuhi juures asuv tuvasti suudab lisaks tuvastada ettemaksukaarti. Ettemaksukaardi tuvastamisel saab sõitja paberpileti, millele märgitakse ühe sõidukorra maksumus ja kaardil oleva summa jääk.

Viipekaart toimib ka läbi rahakoti või muude õhukeste pindade, kui seal vahel puudub foolium või mõni muu NFC-tehnoloogiat kasutavat kaart/seade. Erisorti elektroonilisi kaarte tasub hoida eraldi.

Sõidu hind oleneb sellest, kui palju järjest sõita. Mitme sõiduga aktiveerub automaatselt odavam päevapilet.

Ühissõidukite juhid müüvad endiselt üksikpileteid neile sõitjaile, kellel puuduvad elektroonilised kaardid.

Piletit ega kaarti ei pea Tallinna ühissõidukis kasutama nooremad kui 19- ja vanemad kui 65-aastased inimesed, sõltumata elukohast.

Viljandi linna sõidusoodustus põhineb hüvitamisel ehk kompenseerimisel. Viljandi linnavalitsus hüvitab pensionäride ja I, II ja III klassi õpilaste sõidukulutusi 50% ulatuses oma korra kohaselt.

Comments

Anonymous said…
Viljandi sõiduhüvitised:

Viljandi linnavalitsus kompenseerib pensionäridele perioodikaardile laetavad summad 50% ulatuses. Kompenseerimise aluseks on sissemaksu kviitung, mis antakse sõitjale raha laadimisel; või linnavalitsus kompenseerib 10 sõidukorda, mille aluseks on ettemaksukaartide kasutamisel saadud sõidupilet.

Viljandi linnavalitsus pakub sõidusoodustust ka Viljandi linna koolide I-III klasside õpilastele, Viiratsi kooli õpilastele ning Viljandi lasterikastes peredes kasvavatele õpilastele. Soodustuse saamiseks peab õpilase seaduslik esindaja esitama Viljandi linnavalitsusele elektrooniliselt või paberkandjal vormikohase avalduse ja perioodiks laetud summa makset tõendava dokumendi. Perioodi maksumusest tagastab Viljandi linnavalitsus 50%, mis on praeguse kehtiva hinna puhul 5€. Raha kantakse õpilase seadusliku esindaja arvelduskontole.

Nelja või enama alaealise lapsega pere õpilastele, kes omandavad üld- või kutseharidust Viljandi linna või maakonna koolides, vahendab sõidusoodustust Viljandi linnavalitsuse sotsiaalamet. Õpilase seaduslik esindaja saab osta Viljandi sotsiaalametist nimelise elektroonilise sõidukaardi. Kaardile laetakse vastav ettemaksu summa, mille kohta esitab vedaja Viljandi linnavalitsusele arve.

Popular posts from this blog

Tartus uus ühissõidupilet

Septembrist 2015 uus piletisüsteem Tartus 🅺🅺🅺 Kus saab bussikaarte ja -kleebiseid osta? Uusi bussikaarte ja -kleebiseid saab osta R-kioskist, kaubanduskeskusest jm. Müügikohtade nimekiri on veebilehel www.tartu.ee/bussikaart . Kaardi ja kleebise hind on 2€. Mis vahe on bussikaardil ja oktoobris müügile tuleval kleebisel? Nii kaart kui ka kleebis toimivad ühtviisi bussikaardina, sõitja saab ise otsustada, kumb on talle mugavam. Kas kõlbab mõni muu kaart? Tallinna ühiskaarti ja teisi ühiskaarte, näiteks Tartu maakonnaliinide ühiskaarti, saab kasutada Tartu linnaliinibussides 2015. aasta septembri algusest. Õpilastel kehtib bussikaardina uus Tartu õpilaspilet, mille väljastavad ja isikustavad koolid õpilaspileti pikendamisel. Üliõpilased saavad bussikaardina kasutada enamikku puutevaba kiibiga ISIC-kaarte. Millal saab Tartu bussikaarti Tallinna ühistranspordis kasutada? Tartu bussikaart hakkab Tallinna süsteemis kehtima oktoobrist 2015, samuti mitmete maakondade lii

Tõeline ühiskaart ehk mida tähendab "tasuta" (2)

Ühissõit ei ole Tallinnas sel aastal siiski tasuta. Tuletame meelde, et õieti on see 100-protsendiline sõidusoodustus pealinlastele, 7-… 18-aastastele õpilastele ning pensionäridele. Andmekandjast sõidukaart ehk e-pilet maksab 2€ (tagatisraha) ja selle isikustamine müügikohtades veel 1€ lisaks. Kui kaardi omajale aga ei laiene sõidusoodustused, siis pole tarvis kaarti isikustada — nii saavad seda kasutada ka teised isikud. Kõige laiemas mõttes, muuhulgas ka võõrad isikud, ja seda süsteemi turvaaukude tõttu. Eesti Päevalehe katse s sai kõiki ühiskaarte vabalt lugeda HTC telefoniga One X Ettevaatust, raha sõidukaardile laadijad! Üks pealinna päevaleht kirjutas , et Tallinna e-piletile (Tallinna ja Harjumaa rohelisele ühiskaardile) kantud raha võib iga tehnilise taibuga võõras teilt ära näpata. Selleks on vaja teada teie kaardi numbrit, mis on kirjutatud kaardi tagumisele küljele. Kuid numbri teadasaamiseks pole vajagi teise inimese kaarti näha või seda varastada. Kuna ühiskaa

Tallinna säästumetroo – Kadriorgu trammitunnel!

Poola esimene kiirtrammi-tunnel Krakowis avati 2008 Terve aastakümne Tallinna Autobussi-Koondises töötanud, aga praegu vanaduspuhkust pidav Tiiu Parelo , 70, arvustas Postimehes ( 1.9.2012 ) Tallinna praegust ühissõidu-korraldust: «Olen pensionärina sunnitud tasuta ühistranspordile autot eelistama» Ta meenutas ka kunagist allmaa-trammiliini plaani, mis vahepeal täiesti unustati. Aga seda tehti küll asjata! Tiiu Parelo : «Ma töötasin 20 aastat tagasi autobussi-koondises, olin aastaid finantsdirektor, osalesin linnatranspordi planeerimises. Ma pole näinud, et selle paari aastakümnega oleks midagi siinses ühistranspordis muutunud. Pole üldse arvestatud uute elurajoonidega ega sellega, kus inimesed paiknevad ja töötavad. Kui mina veel töötasin, ehitati Lasnamäed. Tollal planeeriti kõik Lasnamäge ülejäänud linnaga ühendavad bussiliinid ajutisena, kuna Lasnamäe põhisõidukiks pidi saama kiirtramm. Bussiliinid tehti seniks, kuni pole trammiliini, aga seda ei hakatud kohe ehitama n